Hoe stop je met piekeren?

Piekeren.. hoe kom je ervan af?

Die ‘foute’ keuze, ‘domme’ uitspraak of die ruzie wat maar blijft malen in je hoofd.. “Wat als ik dit of dat had gedaan of gezegd?”

Of die spannende/stressvolle/nieuwe situatie die eraan komt, de keuze die je moet gaan maken?

Je blijft malen over iets in je hoofd wat de situatie niet verandert, misschien lig je er zelfs wakker van.
Vrijwel altijd gaat het over situaties uit het verleden of over situaties in de toekomst die nog niet hebben plaatsgevonden. Je blijft jezelf op je kop geven over dingen die zijn gebeurd en die je niet meer kunt veranderen. Of er spoken allerlei (doem)scenario’s door je hoofd over wat er nog kan gaan gebeuren.

Piekeren zorgt ervoor dat stressgevoelens en angst toenemen, je komt in je hoofd vast te zitten in een spiraal van negatieve gedachten.
Ook is het enorm vermoeiend omdat de continue denkprocessen veel energie kosten. Misschien lig je er letterlijk wakker van of slaap je er slecht door en word je vermoeid wakker.
Als je je dag start met onvoldoende energie, betekent dit dat je minder goed bestand bent tegen stress, en je weer meer gaat piekeren.

Het enige wat piekeren je oplevert is dat je en niet helemaal bij bent op dit moment en niet geniet van het hier en nu. In je hoofd leef je in het verleden of in de toekomst.

Piekeren is een gedachtenpatroon, een manier van denken waarbij je in cirkels blijft ronddraaien en waarmee je jezelf helemaal gek kunt maken. Net alsof je maar rondjes blijft rijden op die ene rotonde en je geen afslag neemt…

Wat maakt dat je piekert?

Hoewel piekeren juist stress en angsten veroorzaakt en vergroot, is de reden van piekeren ook vaak angst. Je begint met piekeren als je je zorgen maakt, bang bent voor iets, bijvoorbeeld uit angst voor wat anderen denken, afwijzing, conflicten, niet goed genoeg zijn, keuzes maken etc.

Piekeren sluipt er meestal heel geleidelijk in, zonder dat je het in de eerste instantie doorhebt. Het is verstandig wanneer je van jezelf weet dat je piekert, hiermee vroegtijdig mee aan de slag te gaan. Overmatig piekeren kan namelijk uiteindelijk leiden tot erger, bijvoorbeeld een piekerstoornis, angststoornis, depressie of een burn-out.

Jouw manier van denken kun je veranderen door je gedachten te trainen net als dat je je spieren kunt trainen in de sportschool. Ergens in je leven heeft het piekeren zich ontwikkeld, heb je het aangeleerd, en dit kun je dus ook weer afleren. Verwacht niet van jezelf dat je dit in twee weken hebt rechtgetrokken, leg de lat niet te hoog (ook dit levert stress op). Het ombuigen van patronen die soms jarenlang de tijd hebben gehad om in te slijten kost tijd. Precies hetzelfde als dat je niet kunt verwachten dat je binnen twee weken resultaten ziet in de sportschool. Dus heb geduld met jezelf pak het aan in kleine, behapbare stappen.

Met de juiste oefeningen kun je het piekeren de baas worden en weer rust in je hoofd voelen zodat je kan genieten van het nu!

Tips piekeren

Ik houd van simpel en praktisch, gewoon doen wat werkt. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn zodat het interessanter klinkt. Hieronder heb ik 4 tips voor je die helpend zijn en welke je meteen kunt toepassen.

1️) Zet het op papier
Piekeren is net als een ingewikkelde som, die los je ook niet op in je hoofd toch? Door het op papier te zetten krijg je inzicht, overzicht en kun je patronen ontdekken. Ook neem je letterlijk meer afstand van je gedachten wat zorgt voor rust in je hoofd. Dit kun je ook doen als je last hebt van je gedachten bij het inslapen of als je er wakker van ligt. Leg een pen en papier naast je bed en schrijf letterlijk alles op wat je in je hoofd hebt. Schrijf net zo lang door totdat je ‘je hoofd leeg geschreven’ hebt.

2) Ademhalingsoefeningen
Door je te focussen op je ademhaling heeft je brein geen ruimte om met de piekergedachten bezig te zijn. Daarnaast kalmeert het je sympathische zenuwstelsel (vecht- of vluchtmodus), welke geactiveerd wordt wanneer je spanningen en stress ervaart (ademtraining heeft ook nog tig andere voordelen!) Wanneer je last hebt van spanningen zit je adem hoog in je borst en adem je oppervlakkig. Probeer heel rustig je adem in en uit te volgen, en naar je buik te ademen.

3️) Focus op je zintuigen
Echt heel weinig mensen leven en genieten bewust in het hier en nu. De meeste mensen zijn in hun hoofd telkens bezig met wat is geweest of met het volgende. Probeer eens écht te ruiken wat je ruikt, te horen wat je hoort en te proeven wat je proeft. Bewust bezig zijn met je zintuigen zorgt ervoor dat je in het hier en nu bent, en dus minder ruimte hebt om te piekeren.

4️) Daag je gedachten uit
Wanneer je merkt dat je over iets piekert, stel jezelf de vraag ‘kan ik zeker weten dat het zo is?’ Meestal is het antwoord ‘nee’, want vaak vult ons brein vanalles zelf in (doemscenario’s) waarvan we helemaal niet zeker weten of het zo is. We maken onszelf op dit moment ‘gek’ met dingen die nog niet eens zijn gebeurd.

Er zijn verschillende oefeningen, trainingen en cursussen waarmee je zelf aan de slag kunt gaan om je gedachten (je mindset) te trainen en jouw manier van denken te veranderen.

Gedachten trainen is één van de onderdelen van de 30daagse training ‘Boost je Mindset & Energieniveau’, waarbij je middels een effectieve ochtendroutine  wat bestaat uit een aantal onderdelen, weer positief je dag start met energie, focus, ruimte en rust in je hoofd. Heel erg praktisch, geen gebakken lucht, gewoon doen wat werkt!
Als je regelmatig piekert en je merkt dat je gedurende de makkelijk in de stress schiet en weinig energie hebt, dan is dit heel geschikt voor je.
https://reset-coaching.nl/30daagse-training/

Als je al langere tijd veel piekert en je zit niet lekker in je vel, dan is het effectief om middels een 1 op 1 coachtraject te werken aan jouw specifieke situatie, in te zoomen op waar jij mee zit en daar gericht mee aan de slag te gaan: https://reset-coaching.nl/1-op-1/

Wanneer je last hebt van depressieve klachten, angstklachten of iets dergelijks, neem dan altijd contact op met je huisarts. Mogelijk heb je dan iets meer nodig dan wat coaching je kan bieden.
Twijfelt je? Neem dan gerust contact met me op. Ik denk graag met je mee, en als ik niet de persoon ben die jou kan helpen zal ik je doorverwijzen. Je kan me een mailtje sturen: info@reset-coaching.nl

Disclaimer: Dit artikel kan niet als medisch advies worden beschouwd en is geen vervanging voor enige behandeling en/of therapie.

Meer artikelen

Energieniveau

Checklist energievreters!

Loop je vast, krijg je dingen niet voor elkaar, gebrek aan focus en rust in je hoofd, gestrest? Check eens of je één of meerdere

Lees meer »
Energieniveau

Ik ben gestrest en moe

Ben je ook helemaal ‘op’ als je je gestrest voelt? Moe, futloos en niet lekker in je vel? Stress en vermoeidheid zijn een negatieve spiraal

Lees meer »