Ik ben gestrest en moe

Ben je ook helemaal ‘op’ als je je gestrest voelt? Moe, futloos en niet lekker in je vel?

Stress en vermoeidheid zijn een negatieve spiraal waar je in meegezogen wordt als je niet oppast.

Van teveel stress word je doodmoe… en wanneer je vermoeid bent, ben je gevoeliger voor stress, wat je nog vermoeider maakt waardoor het steeds moeilijker wordt met stress om te gaan.

Een negatieve spiraal waar je zo snel mogelijk uit wil komen!

⁠Iedereen ervaart stress anders. Misschien ervaar jij al snel (te veel) stress, of misschien heb je er juist minder snel last van. ⁠De manier waarop je stress ervaart is ook afhankelijk van je mindset;⁠

Als je van nature een positief ingesteld mens bent, ben je vaak minder gevoelig voor stress dan wanneer je pessimistisch bent ingesteld. ⁠

Ook als je bijvoorbeeld ⁠

  • hoog sensitief bent⁠
  • moeite hebt met grenzen aangeven⁠
  • een laag zelfbeeld hebt
  • faalangst hebt
  • hoge ambitie hebt⁠
    kan dit je gevoeliger maken voor stress.⁠

Hetzelfde geldt voor⁠

  • perfectionisme⁠
  • prestatiegerichtheid⁠
  • competitiedruk⁠
  • chaotisch zijn ⁠
  • groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben

Iedereen is wel eens gestrest of vermoeid na bijvoorbeeld een drukke dag. Als je hier, na een nacht goed slapen, goed van herstelt is er niets aan de hand. Een goede balans in de draagkracht en draaglast is essentieel. Dus een goede balans tussen inspanning en ontspanning, zowel mentaal als fysiek.

Als je merkt dat je regelmatig stress en/of weinig energie hebt dan is het tijd om dingen anders aan te pakken, om te voorkomen dat je helemaal onderaan de spiraal uitkomt, chronische klachten ontwikkelt en in een burn-out raakt.

Waar kan je dan beginnen?
Onderzoeken waar jouw stressgevoel en lage energieniveau vandaan komen. Het is altijd goed om je energiegevers en -nemers in kaart te brengen, te kijken naar wat je allemaal doet op een dag, welke keuzes maak je, met welke mensen omring je je, welke gedachten spelen er bij jou en hoe ga je hiermee om etc.

Natuurlijk is het ook mogelijk dat er een medische oorzaak ten grondslag ligt, als je dit vermoeden heb is het altijd goed om je huisarts te betrekken om het een en ander uit te sluiten.

Je kun er even rustig voor gaan zitten en over deze dingen nadenken, het geeft overzicht als je dingen op papier zet.

Kun je een hulpmiddel gebruiken?

Kijk dan even bij de Starter Kit, deze helpt je een heel stuk op weg.
https://reset-coaching.nl/ebook-jouw-starter-kit/

Meer artikelen

Energieniveau

Checklist energievreters!

Loop je vast, krijg je dingen niet voor elkaar, gebrek aan focus en rust in je hoofd, gestrest? Check eens of je één of meerdere

Lees meer »
Stress

Hoe stop je met piekeren?

Piekeren.. hoe kom je ervan af? Die ‘foute’ keuze, ‘domme’ uitspraak of die ruzie wat maar blijft malen in je hoofd.. “Wat als ik dit

Lees meer »