Zo lukt het wél om je doelen te bereiken!

Start je een paar keer per jaar een nieuw dieet? Misschien na de feestdagen of als de vakantie weer voor de deur staat?

Hoe komt het dat het niet lukt om je doel te bereiken of dat het resultaat niet blijvend is? Misschien denk je dat je een dieet hebt geprobeerd dat niet werkt en ga je weer opzoek naar een andere methode die beter bij je past.

In dit artikel ga ik je geen ‘nieuw’ dieet aanprijzen waarmee je dit keer écht resultaat gaat bereiken (of misschien ook wel, maar dat kan je het beste zelf aan het einde beoordelen 😏).

Waarom lukt het nou niet? Je doet zoveel moeite om je voeding aan te passen, naar de sportschool te gaan, wie weet wat je allemaal nog meer doet. Uiteindelijk eindigt de poging in frustratie en teleurstelling, omdat je een jaar later weer op hetzelfde punt staat, een nieuw dieet uit te kiezen. Natuurlijk is gezonde voeding en beweging hierbij belangrijk, maar het is niet het allerbelangrijkste. Wat wel essentieel is, dat ga ik je uitleggen.

In dit schrijven gebruik ik het voorbeeld afvallen omdat dit een heel herkenbaar onderwerp is voor veel vrouwen. Maar je kan op de plaats van afvallen ook je andere doelen invullen. Afvallen is in dit geval een metafoor voor alle andere dingen in je leven die je wilt veranderen, houd dat even in je hoofd.

Waar het namelijk om gaat is dat jij je niet aan de afspraken houdt (medische oorzaken buiten beschouwing gelaten). Welke afspraken? De afspraken die je met jezelf maakt.

Week 1 begin je heel enthousiast, motivatie hoog en klaar om het dít keer echt anders te doen en vol te houden. Met het verstrijken van de weken vaagt ook de motivatie weg, en komt steeds vaker dat stemmetje vanbinnen om de hoek kijken.

‘ik heb al zóveel gedaan, vandaag heb ik dat patatje verdiend’ ‘zo’n zware dag gehad, morgen pak ik het weer op’ ‘Misschien ben ik wel gewoon zo, en moet ik het accepteren’ ‘Zie je wel, ik kan het niet..’

Er altijd wel een excuus te bedenken waarom je vandaag toch niet gaat sporten, waarom je toch dat lekkers hebt verdiend, waarom het allemaal even niet uitkomt.

Je houdt je niet aan de afspraken met jezelf en je verwacht een resultaat met een minimale inzet. Vervolgens ben je teleurgesteld als het dan niet is gelukt. Maar eigenlijk is het niet zo gek, want als je 2 + 2 doet kun je niet verwachten dat de uitkomst 10 is, toch?

En zo simpel is het wel; wat je erin stopt is wat je eruit haalt.

Misschien als je dit leest voel je de agitatie opborrelen en denk je ‘het zal wel’, dat is hoogstwaarschijnlijk je brein wat weer het een en ander aan het goedpraten is aan jezelf.

Als je een bepaald doel wilt bereiken, zal je de inzet moeten tonen wat ervoor nodig is.

En om dit voorbeeld aan te houden; op wilskracht een crashdieet van 6 weken volhouden zal misschien wel lukken, maar het gaat je niet helpen het resultaat vast te houden.

Maar wat helpt dan wel?
Het begint in je hoofd, in je gedachten. Het belangrijk om te kijken naar wat de oorzaak is waardoor jij je niet aan de afspraak met jezelf houdt. Er kunnen verschillende dingen zijn die jou over de streep trekken. Misschien ben je wel een emotie-eter. Deze mensen zetten eten in om gevoelens te beïnvloeden, bijvoorbeeld als je hoog in je emotie zit en je pakt er een zak chips bij wat je op dat moment afleiding of troost geeft zodat je dat ene maar niet hoeft te voelen.

Deze keuze beweegt je verder van je doel af, waarmee je jezelf saboteert. Je kunt dan heel erg gaan focussen op in het vervolg afblijven van de chips en jezelf op je kop geven, wat zeker niet zal helpen om je beter te voelen. Of je kunt de focus leggen op wat eronder schuilt, zodat je jouw gedrag (de manier waarop je op gevoelens reageert) kunt veranderen.

Wat is ervoor nodig om je aan de afspraken met jezelf te houden?
Wat je nodig hebt is grip op je gedachten. Een gezonde, sterke mindset waarop je terug kunt vallen als de motivatie allang verdwenen is. Waarmee je de discipline ontwikkelt om door te gaan, ook wanneer het moeilijk is en alles in je schreeuwt dat je geen zin hebt of dat het toch geen nut heeft. En waarmee je ook leert om op een constructieve manier om te gaan met gevoelens van weerstand. Dat is precies wat het verschil maakt tussen een doel halen en niet halen.

Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele methode of dieet je gaat helpen zolang jij geen grip hebt op je gedachten. Zolang jij de basis, je mindset, niet hebt versterkt.

Want even eerlijk, zou je een huis kopen dat niet op een fundering is gebouwd maar op enkel op zand? Nee natuurlijk niet, dat stort binnen de kortste keren in! Net als je poging om voor de zoveelste keer dat ene doel te gaan behalen.

Het niet houden aan de afspraken met jezelf heeft invloed op het resultaat dat je bereikt, of anders gezegd, wat je dus eigenlijk niet bereikt. En dan begint allemaal bij je eigen gedachten.

En het gaat veel verder dan dat!
Want hoe reageer je op mensen om je heen die zich keer op keer niet aan de afspraak houden? Heb je daar vertrouwen in? Nee, het is je dan wel duidelijk dat je daar toch niet op kunt rekenen.

En dat is ook precies de boodschap die je onbewust continu aan jezelf afgeeft: je kunt niet op jezelf rekenen want je houdt je niet aan de afspraak. Dus je kunt niet op jezelf vertrouwen.

Als je dit keer op keer aan jezelf laat zien, tast het je zelfvertrouwen aan. Je gelooft steeds minder in jezelf, want ja, die vorige 5 keren is het ook niet gelukt dus waarom zou het nu wel lukken? Misschien spreek je jezelf wat moed in en probeer je die gedachten te onderdrukken, net als een skippybal die je ook niet oneindig onder water kan blijven duwen en uiteindelijk gewoon weer omhoog komt.

Ken je de uitspraak ‘the way you do one thing, is the way you do everything’?

Als je niet echt meer in jezelf gelooft dat het gaat lukken, heeft dit ook effect op de andere dingen in je leven. Denk maar eens na; als het niet lukt met dat ene doel, dan zijn er vaak meer vlakken in je leven waar je ook niet alles geeft, niet 100% inzet toont en je niet aan de afspraken met jezelf houdt, en je er dus niet uithaalt wat je eruit zou kúnnen halen. Vaak hebben deze mensen een lager zelfvertrouwen en nemen ze veelal genoegen met wat is.

Misschien klinkt het deprimerend zo allemaal, maar dat is het zeker niet. Want je hebt namelijk zelf het stuur in handen! Jij bepaalt wat er gebeurt, dus je kunt dit allemaal ook gewoon omdraaien! Daar heb je helemaal niks en niemand voor nodig, alleen jezelf.

Om je doelen te behalen hoef je namelijk helemaal niet op 10 verschillende vlakken tegelijk aan de slag.

Als je je mindset traint, grip krijgt op je gedachten, ga je merken dat je veel steviger in je schoenen staat. Dan merk je dat je het vermogen hebt om door te gaan, wanneer je motivatie verdwenen is en het moeilijk wordt. Dan ga je de commitment aan met jezelf, houd je je aan de afspraken met jezelf en zal je stapje voor stapje dichterbij je doel komen. Dit positieve effect sijpelt door naar elk ander aspect van je leven.

De mooie bijvangst hier is, is dat hoe meer je merkt dat je op jezelf kunt rekenen, hoe meer je zelfvertrouwen zal groeien. En wanneer je zelfvertrouwen groeit, je discipline hebt opgebouwd en je overtuigd bent van je eigen kunnen dan zal je dus veel moeitelozer je doelen gaan behalen.

Het is een domino-effect waarbij je zelf kan kiezen welke kant de stenen opvallen. Is het richting je doelen, of is het de hele andere kant op?

Hoe dan ook, het begint allemaal bij de basis; in je hoofd, bij je eigen gedachten.
Naast het bovenstaande zijn er ook veel vrouwen welke doelen nastreven die níet van hen zijn waardoor het niet lukt.
Bijvoorbeeld door druk vanuit de maatschappij, vanuit je jeugd/opvoeding, je omgeving of waar dan ook ‘doelen’ vandaan komen waarvan jij denkt dat je ze moet behalen of eraan moet voldoen. Dit is een heel ander onderwerp wat ik niet hier zal bespreken, maar ook hier geldt; het begint bij jouw gedachten.

Nog terugkomend op het dieet-verhaal, misschien is dit toch een dieet wat ik aanbeveel maar dan een ‘mentaal dieet’😏. Begin eens bij jezelf, bij de basis, het versterken van je mindset.

Vaak vinden mensen het niet leuk of uitdagend om bij de basis te beginnen, mensen willen vaak direct groot resultaat zien met zo min mogelijk inspanning. Maar als je grip krijgt op je gedachten, dan ga je grip krijgen op je gedrag en dan is er niets meer wat je tegenhoudt.

Precies om deze reden coach ik vrouwen op hun mindset. Een krachtige mindset geeft je regie over jezelf en je leven.
Beginnen bij de basis, geen magische trucjes of een geheim waardoor je sneller krijgt wat je wilt, maar gewoon doen wat werkt.

Als dit artikel bij jou wat heeft geprikkeld en je denkt dat het misschien toch wel een goed idee is om eens aan de slag te gaan met het trainen van je mindset, dan ben je van harte welkom!

Uiteraard maakt het niet uit waar je in vastloopt. Misschien loop je persoonlijk tegen dingen aan en blijf je maar piekeren, loop je vast in je werk, je relatie, je leven omdat je alle ballen wilt hooghouden.

Er zijn verschillende manieren waarop je binnen Reset Coaching kan werken aan je mindset, dit varieert van 1 op 1 tot zelfstandig aan de slag gaan.
Ik help je ontrafelen wat er in je hoofd zit, zodat je grip krijg op je gedachten en op jezelf.
Het kan vanalles zijn. Je kan altijd even met me overleggen wat passend is voor jouw situatie!

Informatie over 1 op 1 coaching: https://reset-coaching.nl/1-op-1/
Of neem contact op om te overleggen: https://reset-coaching.nl/contact/

Als je meer wilt weten over mindset, lees dan ook even deze blog! https://reset-coaching.nl/mindset-vaag-onzin-zweverig-wat-kun-je-ermee/

Meer artikelen

Energieniveau

Checklist energievreters!

Loop je vast, krijg je dingen niet voor elkaar, gebrek aan focus en rust in je hoofd, gestrest? Check eens of je één of meerdere

Lees meer »
Energieniveau

Ik ben gestrest en moe

Ben je ook helemaal ‘op’ als je je gestrest voelt? Moe, futloos en niet lekker in je vel? Stress en vermoeidheid zijn een negatieve spiraal

Lees meer »